Zlaté pravidlo: nepodcenit přípravu!

Už na základní škole se nám učitelé i rodiče snažili vštípit základní věc. Bez přípravy nelze uspět. V průběhu celého školního roku postupně sbíráte informace a rozšiřujete své znalosti. Když pak přijde důležitý test, který má za úkol vaše znalosti prověřit, musíte být připraveni. Vlastní zkušenost mi říká jediné: procento těch, kteří uspějí na první dobrou bez jakékoliv přípravy, je opravdu minimum. Stejné analogie pak můžeme najít prakticky ve všech oblastech našeho života.

Šetření nemusí vždy vést k úspoře

Celá řada subjektů řeší zásadní problém. Chtějí řešit své vysoké náklady na energie a často neví přesně jak. V dobré víře se pak obrátí na své okolí a často sáhnou po nejlevnější nabídce na jakékoliv řešení. V takové chvíli mají pocit, že své firmě nebo městu ušetřili nemalé peníze, protože neutratili mnoho a ještě budou mít úsporné řešení. Tato očekávání jsou však v následujících měsících vystřídána za zklamání a nechápavé pohledy. O tom, že nejlevnější řešení nemusí být tím nejlepším, netřeba polemizovat. Přemýšleli jste však někdy o tom, že nejlevnější řešení není to, které stojí v danou chvíli nejméně?

Dvacet deka analýzy a k tomu jeden kelímek studie

Levné řešení nelze určit tak jednoduše. Něco je totiž levné v okamžiku pořízení. Taková věc však může přinést velké náklady navíc v budoucnu. Tím levné řešení přestává být levné. Je velmi důležité se zabývat tím, co za investované peníze skutečně pořizujete. U hmotných statků, kterými jsou například potraviny, je to jednoduché. U poskytovaných služeb ale nemůžete přijít do supermarketu a požádat o dvacet deka analýzy s jedním kelímkem studie. Musíte být důslední a snažit se získat maximum relevantních informací o subjektu, kterému hodláte svěřit odpovědnost za to, jakým směrem se váš objekt bude nadále ubírat. Na první pohled by se mohlo zdát, že je nejdůležitější, kolik referencí vám daný subjekt předloží. V případě studií je však mnohem důležitější jiný faktor než kvantita.

Zkušenost je nepřenositelná a také nezměřitelná

Pokud vám někdo bude nutit své služby s tím, že podobných služeb realizoval padesát za poslední rok, ptejte se zejména na to, jak se mu to povedlo. Správnou cestou je zajímat se o to, jak se mu podařilo těch padesát zakázek zrealizovat, kolik lidí na nich pracovalo nebo kolik času bylo zakázkám věnováno. A v neposlední řadě, ptejte se na to, kolik zakázek bylo ve skutečnosti přetaveno v úspěšnou a dlouhodobě fungující realizaci. Právě to jsou totiž jediné parametry, na základě kterých se dokážete vyznat v nepřeberné záplavě rádoby chytrých hlav, které se snaží jen těžit z aktuálního ekonomického potenciálu trhu s úsporami energií.

Nepodceňte přípravu a vykročte pravou nohou k úsporám.